reklama

Čo zvysuje ceny nehnuteľností na Slovensku

Je jasné že ceny nehnuteľností rastú na Slovensku rapídnym tempom. Je aj jasné prečo, veď Slovensku sa ako tak darí, ľudia majú optimistickú náladu, investície sa hrnú. Že je za tým aj snaha bezpečne si odložiť peniaze je tiež zrejmé. Ale to, že tzv. investičné nehnuteľnosti už prevládli nad normálnymi na bývanie som sa dozvedel až dnes.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Zaujal ma tento článok na e-Trende o druhom najväčšom novodobom bytovom projekt na Slovensku. Jedná sa o 633 bytov v troch bytových domoch.

Citujem časť ktorá mi prekvapila:


"Podiel zahraničných klientov na kúpe bytov by mal dosahovať až 60percent, čo je zrejme najvyšší podiel zo všetkých slovenskýchrezidenčných projektov.

Keďže títo majitelia budú v kúpených bytoch bývať iba výnimočne,malo by to upokojiť obavy z dopravnej situácie na rušnej Bajkalskejulici po dokončení vyše 600-bytového areálu a nákupného centra."

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čiže, ak to správne chápem, 60% bytov bude pravdepodobne zívať prázdnotou a čakať kedy sa ich cena zdvihne natoľko, že sa ho pôvodný majiteľ rozhodne zpeňažiť. Kúpi ho ďalší zahraničný investor, a predpokladám že ani ten v byte nebude bývať.

Z poznámky o rušnej Bajkalskej mi vyplýva, že developer ani len neplánoval komplex tak aby zvládol dopravu ak by boli všetky byty obsadené trvalými užívateľmi.

Trochu mi to pripomína situáciu, ktorú opisuje Dougla Coupland vo svojej knihe J-POD. Brat hlavného hrdninu tam predáva byty v Kanadskom Vancuovery. Nachádzajú sa tam celé sídliská a v nich byty ktoré boli postavené iba ako investičné nehnuteľnosti a ktoré nikdy neboli obývané - iba menili majiteľov. Nehnuteľnosti do ktorých je možné vložiť peniaze a v prípade potreby ich vybrať. Ale bez toho aby tam niekto býval.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na jednej strane by ma to malo ako človeka s profesiou architekta tešiť. Veď aj takýto investori sa starajú o to, že mám stále čo robiť. Na druhej strane ma však ako architekta ma mrzí, že sa stavajú budovy ktoré nikdo nikdy nebude využívať.

Ďalšou vecou je ekológia. Dnes, keď už aj kontroverzný Al Gore dostal Nobelovku za upozorňovanie o stave nášho životného prostredia sa mi zda ze je nezodpovedné stavať obrovské stavby ktoré potrebuje niekto iba na znásobenie svojho majetku, a nie na to na čo sú pôvodne určené. Zjednosušenie povedané, na znásobovanie majetku sú akcie a domy sú na bývanie. Akcie určite nezaťažujú životné prostredie tak ako zbytočné stavby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na záver: trochu som to prehnal v tom, že nikto z tých 60% zahraničných vlastníkov bytov v nich nebude bývať. Len dúfam, že sa to nestane raz realitou, že budeme čítať o prázdnych sídliskách bez duše ktoré sa len sporadicky presunú z portfólia jedného finančníka na portfólio druhého.

Tomas Tornyos

Tomas Tornyos

Bloger 
  • Počet článkov:  27
  •  | 
  • Páči sa:  0x

architekt, fotograf, a hlavne clovek, ktory sa zaujima o vela veci ktore sa deju okolo neho...Architekti T+T Zoznam autorových rubrík:  CestovanieArchitektúraRozvoj osobnostiZaujímavostiFotografieKoločavaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu